Avada Car Dealer News

Już w przypadku głębokości bieżnika o wymiarze 4 mm. zmniejsza się przyczepność opony. Opony mogą stracić styczność z jezdnią, pojazdu nie da się prowadzić, ani zatrzymać. Na drodze mokrej zwiększa się ryzyko utraty kontroli przez poślizg wodny.

Zbyt zużyty bieżnik opony nie pozwala na odprowadzenie wody, która gromadzi się pod oponami. Dlatego opony nie powinny być zużyte aż do najniższej ustawowej głębokości bieżnika.

W zależności od szerokości, opony letnie powinny być wymieniane najpóźniej przy głębokości bieżnika od 2,5 mm. do 3 mm. , zimowe natomiast – gdy głębokość bieżnika ma wymiar 4 mm.

Zużyta opona to również większe prawdopodobieństwo wystąpienia pęknięcia lub odklejenia się bieżnika, zejścia opony z felgi i innych mało przyjemnych zdarzeń, które mogą nas zaskoczyć na drodze.

OKRES PRZECHOWYWANIA I EKSPLOATACJI OPON:

Zgodnie z PN-C-94300-7 maksymalny okres przechowywania nowych opon wynosi 36 miesięcy od daty produkcji. Wszystkie nowe opony przechowywane są w magazynach fabrycznych i logistycznych z zachowaniem wymaganych warunków składowania i przechowywania opon – zgodnie z zaleceniami producenta, nie obserwuje się obniżenia parametrów fizyko-mechanicznych oraz osiągów opon.

Po okresie 5 lat użytkowania, opony powinny być regularnie sprawdzane przez wykwalifikowanego specjalistę w serwisie opon, który oceni możliwości ich dalszego użytkowania.

Opony, które osiągnęły wiek 10 lat licząc od daty ich produkcji powinny zostać wycofane z eksploatacji bez względu na pozostałą rzeźbę bieżnika.

KIEDY OGUMIENIE WYKLUCZA AUTO Z DALSZEJ JAZDY?

POJAZD NIE DOPUSZCZONY DO RUCHU:

  • na tej samej osi zamontowane opony o różnej konstrukcji lub o różnej rzeźbie bieżnika

  • opony o widocznych pęknięciach odsłaniających ich osnowę, albo odkształconych

  • opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki o rzeźbie bieżnika nie mniejszej niż 1,6 mm.

  • opony z umieszczonymi na trwale wystającymi na zewnątrz przeciwślizgowymi elementami metalowymi.

  • niedostateczna wytrzymałość (nośność) opon.

CIŚNIENIE POWIETRZA:

Skutkiem zbyt niskiego ciśnienia jest mocne rozgrzewanie opony co może doprowadzić do poważnych jej uszkodzeń.
Niskie ciśnienie wzmaga poza tym ścieranie się opony, powoduje większe zużycie paliwa i pogarsza stabilność jazdy.
Dlatego też zaleca się kontrolę ciśnienia powietrza co 30 dni na zimnej oponie.
Pamiętajcie Państwo też o kole zapasowym.

Wulkanizacja Warszawa Bemowo
Wulkanizacja Warszawa Bemowo
Wymiana opon Warszawa Bemowo

Etykieta na opony — omówienie:

Nowa etykieta na opony zawiera najważniejsze informacje o bezpieczeństwie i ekologicznych aspektach opony. Podobnie jak etykieta energetyczna umieszczana na sprzęcie AGD, etykieta na opony ułatwia porównywanie opon w kategoriach przyczepności na mokrej nawierzchni, wpływu na zużycie paliwa i generowanie hałasu.

OSZCZĘDNOŚĆ PALIWA: Miara oporów toczenia wpływających na zużycie paliwa przez pojazd. Określana w skali od A (najwyższa klasa) do G (najniższa klasa).

PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI: Miara zdolności do hamowania na mokrych drogach. Określa się ją w skali od A (najlepsza) do F (najgorsza).

HAŁAS: Miara zewnętrznego hałasu emitowanego przez oponę (w decybelach). Czarne fale dźwiękowe informują o klasie głośności opony – od 1 (cicha) do 3 (głośna).